شرکت دیوالت در حوزه تولید ابزار برقی و دستی در مقیاس جهانی برندی خوشنام و قابلاعتماد است. در طی سالیان مختلف تغییرات بسیاری کرده اما درنهایت به یکی از غولهای صنعت ابزارآلات بدل گردیده بهنحویکه حتی افراد ناآشنا به این صنعت نیز آن را میشناسند.
جرقه اصلی تأسیس شرکت اصلی در سال 1922 میلادی در ذهن ریموند ای. دیوالت Raymond E. DeWalt زده شد. ریموند دیوالت بهمانند پدر، زمان زیادی را در کارگاهها و کارخانهها سپری کرده بود. یکی از دغدغههای او ایمنی حین کار و هزینه زیاد کاردستی بود. در سال 1922 زمانی که به سمت مدیریت شرکت سی بروک فارم (Seabrook Farms) رسید دچار معضل سنگینی درزمینهٔ عدم هم ترازی درآمد و هزینه شد. او باید تولید را افزایش میداد آنهم بدون اینکه هزینه یعنی نیروی کار را زیاد کند. رویارویی با این مشکل باعث شد تا وی اولین ابزار اره دوار چوب برقی خود را ابداع کند که نام آن را «کارگر متعجب» (“Wonder-Worker”) گذاشت.
تاریخچه دیوالت
آغاز به کار
در سال 1924 با تأسیس شرکت دیوالت جهت تولید اره دوار برقی، کارخانه و دفتری در شهر لئولا ایالت پنسیلوانیا بنا نهاد. مصرفکننده اصلی این نوع ماشین اره، سازندگان و پیمانکاران حوزه ساختمان بودند. ابداع این ماشین اره یک موفقیت کامل بود طوری که تا دهههای بعد شرکت به تولید انبوه انواع آن در سایزهای مختلف تیغهاره و بازو پرداخت. نوآوری کلیدی ریموند دیوالت در این موضوع بود که قدرت موتور به شکل مستقیم به محور اره انتقال مییافت. این کار قدرت بیشتری به اره میداد و از اتلاف انرژی و توان آن میکاست. ارههای پیشین مانند اره ساختهشده توسط شرکت الیوت (Elliot Woodworker) و همچنین مکینتاش هاتچینسون (Mackintosh Hutchinson) جهت انتقال قدرت از موتور به اره از تسمه استفاده میکردند و توانایی رقابت با ابزار قدرتمند دیوالت را نداشتند.
با موفق شدن دیوالت و پراکنده شدن نام وی، افراد زیادی دست به تغییر و ابداع ماشینآلات دیگری کردند اما علیرغم تلاش آنها شرکت دیوالت در این زمینه پیشرو ماند. کار با ماشین اره دارای انعطاف مناسبی بود حتی امکان زاویه دادن برای برش را نیز فراهم میکرد. با گذشت زمان و تثبیت موفقیت اره دوار، شرکت به تولید دریل ستونی نیز پرداخت و توانست از تکمحصولی بودن خارج شود.
با افزایش تولید و فروش شرکت به شهر لنکستر در ایالت پنسیلوانیا و به یک کارخانه مدرنتر و بزرگتر نقلمکان کرد. با افزایش فضا مشکل تولید چند برابری دستگاهها برطرف شد.
در طول جنگ جهانی دوم و در دهه 40 میلادی ارههای دیوالت توسط نیروهای نظامی آمریکا به شکل عمده مورداستفاده قرار میگرفتند. ارههای دیوالت به یک استاندارد برای بریدن و ساختن هر چیز بدل شدند. تولید ارهها در حین جنگ بهقدری افزایش یافت که پس از جنگ جهانی دوم شرکت با کاهش فروش و موجودی زیاد در انبارها مواجه شد. جهت ترغیب کردن مردم برای خرید، شرکت به طراحی و ساخت مدلهای کوچکتر با کاربری سبکتر روی آورد.
به فروش رفتن
شرکت ماشینهای آمریکایی (American Machine Foundry (AMF)) در سال 1949 اقدام به خرید شرکت دیوالت نمود. در آن برهه شرکت AMF در حوزه بسیار گستردهای فعالیت میکرد. از تولید تجهیزات ورزش بولینگ تا تولید موتورهای معروف هارلی دیویدسون (Harley Davidson) در گستره فعالیت شرکت AMF بود. در 1951 شرکت AMF اقدام به خرید خط تولید برند مونارک (Monarch) که نوعی میز اره بود از شرکت ماشین اره آمریکایی (.American Sawmill Machinery Co) نمود. پس از خرید این ابزار نیز تحت برند دیوالت تولید میشدند.
در سال 1953 با افزایش تولید محصولات مختلف شرکت AMF اقدام به تأسیس برند دیوالت کانادا با خط تولید مجزا در کشور کانادا نمود. با کاهش هزینه حملونقل ابزارآلاتی که برند دیوالت کانادا به خود گرفته بودند تقریباً بیرقیب به فعالیت و فروش ادامه دادند.
بهمنظور تصاحب هرچه بیشتر بازار ابزارآلات، در سال 1955 شرکت کارخانه لنکستر را توسعه داد و مساحت 3700 مترمربع به مجموعه کارخانه اضافه کرد؛ که منجر به ایجاد خطهای تولید بیشتر و اشتغالزایی بسیار مناسب گردید.
آغاز تحول
در سال 1960 شرکت بلک اند دکر (Black and Decker) برند دیوالت را از شرکت AMF خرید. بااینکه بلک اند دکر در سال 1917 دریل پرتابل را ابداع کرده بود و سالیان بعدازآن به تولید ابزارآلات پرداخته بود اما همچنان در بازار بزرگ ابزار، به تولیدکننده ابزار سبک در سطح کارهای خانگی مشهور بود. بازار تولیدات بلک اند دکر را بهعنوان تجهیزات بادوام و حرفهای نمیشناخت. بلک اند دکر تمایل داشت تا تولیداتی داشته باشد که بتواند بهوسیله آنها در بازار با برندهایی نظیر میلواکی (Milwaukee) و ماکیتا (Makita) رقابت کند.
تجهیزات و ماشینآلات تولیدی بلک اند دکر تا سال 1970 تحت برند دیوالت تولید میشدند. از سال 1989 استفاده از برند دیوالت متوقف شد. بلک اند دکر پتنت ماشین اره که در ابتدا توسط ریموند دیوالت ابداع شد و بهمرور توسعهیافته بود را به شرکت اره اصیل (.Original Saw Co) فروخت. ماشین اره تولیدی شرکت اره اصیل تا سالهای اخیر نیز تولید میشدند. ماشین اره توسط بلک اند دکر به فروش رفت اما برند دیوالت خیر. سه سال بعد، نگهداری نام برند دیوالت خوشاقبالی خیرهکنندهای برای بلک اند دکر به ارمغان آورد.
در سال 1992 تحت مدیریت جوزف گالی (.Joseph Galli Jr) بلک اند دکر اقدام به ریبرندینگ دیوالت نمود. شناخت بازار از برند دیوالت و خوشنامی این برند به همراه تولیدات باکیفیت بلک اند دکر منجر به موفقیتی تمامعیار شد. امروزه 14 درصد از بازار ابزارآلات متعلق به تولیدات شرکت بزرگ استنلی بلک اند دکر است. برای تغییر نمای برند از رنگ مشکی و زرد که هارمونی خوبی در کنار هم دارند استفاده شد. همچنین وجود رنگ مشکی و زرد در کنار هم بیانگر ایمنی است، رنگها این موضوع را القا میکردند که مصرفکننده تجهیزات ایمنی را استفاده میکند. بلک اند دکر در سال 1992 تمام ابزارآلات دستی و پرتابل حرفهای خود را با نام دیوالت dewalt به بازار عرضه کرد. البته بهمرورزمان و اضافه شدن برند استنلی به بلک اند دکر این رویه با تغییر مواجه شد.
بلک اند دکر در سال 1994 تولیدکننده آلمانی ابزار چوب بانام ELU را خریداری کرد. علت این خرید فنّاوری خاصی بود که ELU در آن برهه زمانی در تولیدات ابزار خود استفاده میکرد. استفاده از این تکنولوژی و توان تولید ELU به توسعه برند دیوالت کمک شایانی کرد. همچنین در این سال دیوالت شروع به تولید محصولات و ابزارهای انقلابی شارژی و دارای باتری کرد. در ابتدا به تولید دریل و اره شارژی 14.4 ولت پرداخت. بهمرور مدلهای دیگری از تجهیزات خود نظیر پیچگوشتی و آچار ضربهای و دریل چکشی را بهصورت شارژی عرضه کرد. این اقدامات سبب افزایش فروش و تنوع محصول شد تا جایی که در سال 2001، برند دیوالت اقدام به تولید و فروش 200 نوع ابزار و 800 نوع تجهیزات جانبی ابزار میکرد.
جهت استفاده از توان رقبا و گسترش و تنوعبخشی به محصولات، دیوالت شرکت لیزر مومنتوم (.Momentum Laser Inc) را در سال 2000 خریداری کرد. این خرید زمینه تولید محصولات بر پایه لیزر دیوالت مانند متر و تراز لیزری را فراهم کرد. همچنین شرکت اقدام به خرید شرکت امگلو کمپرسور (.Emglo Compressor Co) نمود که در حوزه کمپرسورهای بادی فعالیت گسترده داشت.
با افزایش فروش و بهمنظور تسخیر بیشتر بازار بلک اند دکر در سال 2004 یکی از رقیبان خود در تولیدات ابزار الکتریکی با نام گروه ابزار پنتیر (Pentair Tools Group) را خرید. یکی از برندهای تولیدشده توسط گروه پینتیر، پرتر-کابل (Porter-Cable) بود که مانند دیوالت به ابزارهای حرفهای برقی اختصاص داشت. پس از خرید، تولیدات پرتر کابل که روزی رقیب دیوالت بود با برند دیوالت روانه بازار شدند.
طی مطالعات و تحقیقات گسترده توسط محققان در سال 2005 شرکت دیوالت بهنوعی مکانیسم کنترل فعال ارتعاش با عنوان شک Shock دستیافت. این مکانیسم در برخی از ابزارها مانند چکش تخریب چرخان استفاده میگردد. این مکانیسم باعث کاهش ارتعاشات تا 50 درصد میگردد. این امر کمک قابلتوجهی به افزایش عمر مفید دستگاه و همچنین تجربه مناسب و استفاده راحتتر در حین کار با ابزارهایی که مجهز به این مکانیسم هستند میشود. در معرض ارتعاش بودن ماهیچههای کارگران در درازمدت عوارضی نظیر خستگی زودرس، بیحسی و درد را به بار میآورد. مکانیسم کنترل فعال ارتعاش دیوالت کمک قابلتوجهی به ارتعاش دریافتی توسط کاربر میگردد.
در سال 2010 دیوالت نوع جدیدی از ابزارآلات شارژی خود با سیستم 12 ولت و باتری لیتیومی ارائه کرد. این نوع ابزار به نحوی طراحی شدند تا باکار در محیطهای کارگاهی و نیازهای پیمانکاران سازگاری کامل داشته باشند.
در ادامه فعالیتهای شرکت، دیوالت اقدام به تولید انواع محصولات و ابزارهای ساده دستی مانند چکش، اره، چاقو، آچار و آچار بکس، متر و دیگر ابزارآلات دستی نمود. با توجه به خوشنامی برند دیوالت و کیفیت مناسب ساخت این نوع از ابزارآلات، بازار روی خوبی به این نوع از محصولات نشان داد بهنحویکه دیوالت به ادامه فعالیت و توسعه در این نوع از ابزارآلات نیز روی آورد.
دو سال بعد دیوالت در تولید محصولات خود خط حفاظت و عملکرد را افتتاح کرد. هدف این اقدام کنترل گردوغبار و ارتعاش محصولات بود بدون اینکه توانایی عملکردی ابزارها کاهش پیدا کند. از محصولات دارای محافظت و عملکرد میتوان به موارد پیشرو اشاره کرد. دریل و فرز دارای کلاچ ای (E-Clutch) که در دریلها جلوی پیچش ناگهانی ابزار را بهوسیله تشخیص حرکت آن میگیرد و در فرز بهمحض گیرکردن در یکدهم ثانیه دستگاه را متوقف میکند تا از صدمات احتمالی به کاربر جلوگیری شود. کلاچ دو وضعیتی و دارای مکانیسم شک چکشهای تخریب که با ارتعاش کمتر انتقالی به نیروی کار جلوی صدمات احتمالی را در درازمدت میگیرد. همچنین مکندههای غبار شامل مکندههای متصل به دستگاه فرز و چکش تخریب و مکنده غبار بااتصال فراگیر میشوند. این دستگاهها با مکیدن و جمعآوری گردوغبار میتوانند محیط کارگاه را از وجود گردوغبار پراکنده در هوا حفظ کنند. وجود گردوغبار در هوا میتواند بهسلامت دستگاه تنفسی کارگران صدمات جدی وارد کند.
در سال 2016 شرکت از نوع جدید باتریهای خود با عنوان FlexVolt پردهبرداری کرد. این باتری هیبریدی میتواند عملکردهای 60 ولت و 2 آمپر یا 20 ولت و 6 آمپر را متناظر به دستگاهی که به آن وصل میشود داشته باشد. این باتری کمک قابلتوجهی بهسرعت گرفتن انجام امور در کارگاهها میگردد و این امکان را میدهد تا از یک نوع باتری برای دستگاههای مختلف استفاده گردد.
همچنین با توجه به نیاز بازار صنعت و نیروهای کار درگیر در کارهای عمرانی، دیوالت اقدام به تولید و عرضه گوشی هوشمند با سیستمعامل اندروید کرد. این گوشی توانایی تحمل ضربه و سقوط از ارتفاع 2 متر روی سطح بتنی را دارد. همچنین توانایی تحمل گستره دمایی فوقالعاده از -20 درجه سانتیگراد تا 60 درجه سانتیگراد را دارا میباشد. با توجه به نیازهای روز کارگاهها و استفاده غالب کارگاهها از اینترنت اقدام به تولید مودمهای پیشرفته و بادوام برای محیطهای کارگاهی نمود.
طی بررسی بازار، دیوالت تولید دستگاههای چمنزنی شارژی و بدون سیم را در دستور کار قرارداد. دستگاههای چمنزنی علاوه بر استفاده ابزاری دارای جنبه تفریحی هم هستند و وجود سیم این تجربه مفرح را کمی خدشهدار میکند. دیوالت با ابتکار عمل و استفاده از باتریهای قوی توانست بخشی از این بازار را تصاحب کند.
دیوالت در کجا تولید میشود؟
دیوالت در ایالاتمتحده آمریکا دارای 7 تأسیسات و کارخانه است. این تأسیسات در شهرهای گرین فیلد ایالت ایندیانا، بریتانیا جدید ایالت کانتیکت، همپستد ایالت مریلند، شلبیویل ایالت کنتاکی، چرا ایالت کارولینای جنوبی، شارلوت کارولینای شمالی و جکسون ایالت تنسی واقعشده است. بر روی محصولات دیوالت عبارت تولیدشده در آمریکا با متریال جهانی حکشده است. در سال 2013 دیوالت اعلام کرد که برخی از محصولات خود را با متریالی که در خارج از آمریکا تولیدشدهاند خواهد ساخت. این موضوع شروع روندی بود که تا به امروز ادامه داشته است و درنهایت یک محصول بهصورت کامل در یک کارخانه آمریکایی دیگر تولید نمیشود. بله برند دیوالت تنها در نام بهصورت کامل آمریکایی است.
محصولات عموماً در تأسیسات واقعشده در داخل آمریکا تنها سرهم و اصطلاحاً اسمبل (assemble) میشوند. دلیل اصلی کاهش هزینه است اما این کار دلایل دیگر نیز دارد؛ اما چرا دیوالت محصول را بهصورت کامل در یک کشور خارجی تولید نمیکند؟
دلیل اصلی امتناع از این کار یادگیری از اشتباه برندهای قبلی در تولید کامل یک محصول در یک کارخانه کشور خارجی مانند چین است. دیگر برندها با سپردن تولید کامل محصول خود به یک کارخانه با این موضوع مواجه شدند که در بازار محصولی درست مشابه محصول آنها با برند تقلبی آنها اما با قیمت پایینتر عرضه میشود. زمانی که یک محصول را به یک کارخانه خارجی سپرده میشود دیگر انحصار تکنولوژی در دست تولیدکننده نیست. دیوالت با استفاده کردن مواد و متریال جزئی تولیدشده در کارخانههای مختلف در کشورهایی نظیر برزیل، چین، جمهوری چک، ایتالیا، مکزیک، انگلستان و درنهایت اسمبل کردن آنها در هفت تأسیسات مختلف در ایالاتمتحده آمریکا جلوی این اتفاق را گرفته است. روندی که سبب شده دیوالت به مشکلات مشابه برندهای دیگر دچار نشود و همچنین اتفاقی مانند کمبود منابع و مواد جلوی تولید محصولات را نگیرد.
در سال 2018 شرکت بزرگ استنلی بلک اند دکر (Stanley Black & Decker) سالگرد صدسالگی خود را جشن گرفت. از سال 1924 تا به امروز برند دیوالت به طراحی و بهینهسازی ابزار و تجهیزات جانبی ادامه داده است تا اطمینان حاصل کند ابزارآلات دیوالت توانایی تحمل شرایط سخت کارگاهی را دارند.
شما یک ابزار میخرید، اما چیزی که در حقیقت بدست میآورید رضایت است. رضایت کامل.
ریموند دیوالت